<< Etusivulle
 
Linkkejä
 

 
Linkkejä moniin hyödyllisiin palveluihin
löydät täältä

PureWeb
tarjoaa erilaisia palveluita kotisivuihin liittyen. Google näkyvyyttä voi parantaa monilla eri tavoilla, yksi niistä on hakukoneoptimointi. Siinä sivujen sijoitusta parannetaan Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Tämä ei kuitenkaan ole mikään yksi ihmetemppu, jolla sivu nousisi hetkessä kärkeen. Sen sijaan oikeilla toimenpiteillä sijoitus saadaan tasaiseen nousuun ja tätä kautta Google optimointi pikku hiljaa alkaa näyttämään voimansa. Jos halutaan nopeasti näkyvyyttä Googlessa niin silloin klikkaushintainen Google mainonta on ainoa vaihtoehto, mutta se on kalliimpaa.
Hakukoneoptimoinnista löytyy paljon tietoa netistä suomeksi ja enemmän englanniksi. Englanninkielisiä sivuja SEO (search engine optimization) -palveluihin liittyen löytyy esim. www.sciencepad.org.


Seovault
Monesti hakukoneoptimointi jaetaan kahteen ryhmään: black hat ja white hat
Black hat tarkoittaa hakukoneoptimointia, jonka menetelmät ovat Googlen kieltämiä. Tällaisista menetelmistä hakukone voi rangaista poistamalla kyseisen nettisivun kokonaan hakutuloksista. Pahimpia käytettyjä black hat -hakukoneoptimointitapoja ovat muun muassa:
- haluttu hakusana laitetaan sivuille monta sataa kertaa
- ylläolevasta piilotettu versio: hakusana laitetaan sivuille satoja kertoja, mutta teksti laitetaan saman väriseksi kuin sivun tausta, jotta temppua ei kukaan huomaisi
- sivun linkkiä spämmätään kaikillle mahdollisille foorumeille ja keskustelupalstoille
 
Seocanavari
Google -optimointi eli hakukoneoptimointi on nippu toimenpiteitä, joilla nostetaan nettisivun sijoitusta hakutuloksissa tietyillä hakusanoilla. Tällä yritetään saada oma verkkosivu nousemaan hakutulosten kärkeen ja ihmiset klikkaamaan itsensä omalle nettisivulle.
Kun teet hakuja Googlella niin olet varmaan huomannut, että hakutulosten kärjessä näkyvät yleensä samat sivut. Eli Google ei järjestä sivuja hakutuloksiin arpomalla.
 
Tabisearch
Hakukoneoptimointi tarkoittaa nettisivujen parantelua, millä saavutetaan parempi sijoitus hakukoneen hakutuloksissa. Käytännössä "hakukone" tarkoittaa Googlea, koska varsinkin Suomessa se on ylivoimaisesti eniten käytetty. Muiden hakukoneiden osuus on edelleen hyvin marginaalinen.
Googlessa näkymistä voi helposti parantaa ostamalla Google -mainoksia, joissa jokainen klikkaus maksaa. Tätä näkyvyyttä joudutaan yleensä kuitenkin rajaamaan budjetilla, jotta kustannukset eivät karkaisi pilviin.
On myös todettu, että monet ihmiset klikkaavat mieluummin Googlen luonnollisia hakutuloksia kuin mainoksia.
Miten sijoitus määräytyy ?
Googlella on oma algoritmi, jonka mukaan se järjestää sivut hakutuloksiin. Tuntemalla tätä algoritmia, hakutuloksiin voidaan vaikuttaa. Käytännössä tämä tarkoittaa nettisivujen muokkausta ja ulkoista hakukoneoptimointia. Nämä tulee kuitenkin tehdä oikealla tavalla.
 
Ja sillä yleisemmällä kielellä nämä asiat tunnetaan nimellä search engine optimization, josta siis tuo lyhenne seo. Jos homma ei oikein omin avuin tahdo onnistua, kuten monelle on käynyt, niin kannattaa ehkä ottaa yhteyttä asiantuntijaan.